torstai 30. tammikuuta 2014

Mutkia matkassa

Wendy tulee meille tasan viikon päästä 6.2, joka on torstai. Ajattelin, että olen koulusta pois 7.2 perjantain ja seuraavan viikon 10.-13.2. Luulin, että rehtori myöntäisi luvan. Toisin kävi. Äiti lähetti lomahakemuksen eilen ja tänään tuli vastaus: "Pyydän vielä miettimään vaihtoehtoisia suunnitelmia koiranpennun hoitamiseen. Emme ole myöntäneet lomaa vastaavilla perusteilla". Peruste ei siis ollut tarpeeksi hyvä. Matka Thaimaaseen olisi varmasti kelvannut perusteeksi. Miksi näin? 

Mielestäni pennun kasvattaminen uudessa kodissa, uusien ihmisten keskellä, ensimmäisinä päivinä on paljon tärkeämpää kuin lomailu auringossa. Jos lähtisin lomalle ulkomaille, en pystyisi saman aikaisesti opiskelemaan vaan minun pitäisi tehdä tehtävät etu- tai jälkikäteen. Tai jos olisin viisi päivää kipeänä, en välttämättä pystyisi opiskelemaan, jos olisin huonossa kunnossa. Tässä tilanteessa olen kotona koiran kanssa. Pystyn opiskelemaan asiat kotona jäämättä jälkeen. Keskiarvoni on hyvä. Pärjään koulussa, eikä minulla varmasti olisi mitään ongelmia tehdä koulutehtäviä päivien aikana itsenäisesti. Voisin, vaikka tehdä ylimääräisiä tehtäviä, jos se auttaisi asiaa. 

Rehtori pyysi miettimään vaihtoehtoisia suunnitelmia. Mitä ne sitten olisivat? Itse en keksi mitään kovinkaan järkeviä. Jos jättäisin pennun yksin kotiin viideksi tunniksi seuraavana päivänä, kun se on joutunut jättämään emonsa ja sisaruksensa, sille jäisi todennäköisesti pahat traumat, joita ei ehkä pystyisi koskaan korjaamaan. Koiran ikä kuitenkin on noin 15 vuotta. Olisi inhottavaa, jos tämmöisen takia koiran 15 vuoden pituinen elämä jotenkin vaikeentuisi ja koira joutuisi kärsimään.Ensimmäiset viikot ovat todella tärkeitä pennun kasvatuksen kannalta. Toinen tyhmä vaihtoehto on se, että joku sisaruksistani jäisi kotiin puolestani. Minä olen itse säästänyt koiran ja otan siitä täyden vastuun. En halua, että joku toinen viettää aikaa pentuni kanssa pitkät päivät ja minä itse opiskelen koulussa, koska kouluni rehtori ei antanut vapaata. Ei käy minulle. Yksi vaihtoehtohan on myös se, että ottaisin pennun mukaan kouluun. Rehtori olisi varmasti riemuissaan. Pentu pissailisi joka paikkaan ja räksyttäisi kyllästyessään, joutuisi olemaan päivän häkissä ja sietämään hirveää melua. Ei onnistuisi käytännössä. Tekisi mieli mennä sanomaan rehtorille, että olen joko pois koulusta tai otan pennun kouluun mukaan. Kummanhan hän valitsisi?

Meillä on keskiviikkona ulkoilupäivä Messilässä. Eli käytännössä olisin vain neljä koulupäivää pois. Kokeissa aion käydä eli siitäkään ei tule ongelmaa. Päädyin pohdiskellessa siihen tulokseen, että olen pois koulusta pois joko luvallisesti tai luvattomasti. Sillä ei ole niin väliä. Jos rehtori ei myönnä lomaa, olen pois luvattomasti ja äiti selvittää poissaolot Wilmasta. Voisin, vaikka istua jälki-istuntoa luvattomista poissaoloista, jos se parantaa rehtorin mieltä. Tällä hetkellä ärsyttää niin paljon, että tekisi mieli kirjoittaa mielipidekirjoitus ja käydä raivoamassa päin reksin naamaa. Kumpikaan ei varmastikaan tuottaisi tulosta. Tällä hetkellä on vain tarve purkaa ärsytystä johonkin ja siksi tulin kirjoittamaan tänne. Katsotaan nyt miten asia etenee. Äiti lupasi vielä soittaa asiasta rehtorille. Tulen sitten kirjoittamaan ratkaisusta tänne, kun saan tietää sen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti